Αύξηση στη βενζίνη, το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο αναμένεται να φέρει ο νέος κανονισμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στο πλαίσιο του σχεδίου «Fit for 55», που στοχεύει στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά 55% έως το 2030. Το μέτρο προβλέπει φόρο άνθρακα και σε τομείς που μέχρι σήμερα δεν επιβαρύνονταν, επηρεάζοντας άμεσα νοικοκυριά και μικρές επιχειρήσεις.
Ποιες είναι οι επιπτώσεις
Ο νέος φόρος θα μετακυλιστεί στην τελική τιμή των καυσίμων, προκαλώντας αυξήσεις σε:
Βενζίνη
Πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης
Μαζούτ
Φυσικό αέριο
Αυτό σημαίνει επιβάρυνση για εκατοντάδες χιλιάδες οικογένειες, ιδιαίτερα στις περιοχές εκτός αστικών κέντρων όπου οι μετακινήσεις και η θέρμανση εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από αυτά τα καύσιμα.
Ποιοι θα στηριχθούν
Για τον περιορισμό των συνεπειών, το think tank The Green Tank προτείνει πακέτο μέτρων 11,9–15,5 δισ. ευρώ, που περιλαμβάνει:
Εφάπαξ ενίσχυση για 1,15–1,17 εκατ. νοικοκυριά
Επιπλέον βοήθεια για 448.000–475.000 νοικοκυριά που θεωρούνται «μεταφορικά ευάλωτα»
Το κόστος των άμεσων μέτρων φτάνει έως 1,42 δισ. ευρώ, δηλαδή σχεδόν το 30% των διαθέσιμων πόρων του Κοινωνικού Ταμείου για το Κλίμα
Προτάσεις για μόνιμες λύσεις
Για μακροπρόθεσμη προστασία, προτείνονται:
Αντικατάσταση συστημάτων θέρμανσης πετρελαίου με αντλίες θερμότητας
Φωτοβολταϊκά συστήματα για αυτοκατανάλωση
Ανακαινίσεις κατοικιών για εξοικονόμηση ενέργειας
Ενίσχυση της κοινωνικής κατοικίας
Η πρόκληση για την Ελλάδα
Η πρόκληση είναι τεράστια, ειδικά για χώρες όπως η Ελλάδα με υψηλό ενεργειακό κόστος και ευάλωτο πληθυσμό. Η ισορροπία ανάμεσα στην περιβαλλοντική πολιτική και την κοινωνική δικαιοσύνη θα κρίνει την αποδοχή του μέτρου.
Πηγή: lifo.gr